Har du ondt i maven?

– Vidste du, at smerter i lænden kan være en ret så hyppig årsag.

Mange af mine klienter kommer til mig, fordi de har ondt i maven, kvalme eller på anden måde problemer med fordøjelsen. Med min hjælp, får klienten mange knapper at skrue på som fx kosten, spisetider og måske kosttilskud.

Jeg plejer at spørge ind til, hvordan ryggen har det, om der er spændinger i øvre ryg eller omkring lænden. Smerter i øvre ryg kan godt påvirke mellemgulvet og gøre det svært at trække vejret helt ned i maven, hvilket faktisk er nødvendigt for at få tarmen masseret dagligt. Er der lændesmerter, vil de næsten altid påvirker tyktarmen.

Læs med her og find ud af, om det måske også gælder for dig.

En vedvarende rygsmerte kan også være årsagen til at tyktarmen sætter farten ned. At afføringen så bliver liggende længere i tarmen, gør den mere knoldet og dermed bare problemet værre, så det der førhen bare var en ”murren” i lænden er nu blevet til en konkret dump smerte. Tarm og ryg påvirker nemlig hinanden via nervesystemet. Smerte fra den ene vil bede om ro hos den anden.

Slås du med vedvarende forstoppelse, som bare ikke vil løse sig, så få gerne en kropsterapeut til at se på dig. Få dem til at løsne dine muskler samt frigøre dine led, så en mulig muskelspænding i ryggen kan slippe. Lændesmerter kan nemlig også opstå af fx stramme og ømme psoasmuskler (mærkes især som en øm lænd) og disse kan være lidt svære at få strakt ud, om man ikke ved hvordan.

Der er ikke to mennesker som kan bruge helt den samme løsning, så kontakt mig gerne om du føler det er op ad bakke med mavesmerterne, luft i maven og hvad du kan tåle at spise.

Du kan altid sende en forespørgsel via min kontakt her på hjemmesiden.

Tænker du, at du heller vil forsøge noget selv, så sørg for at få bevæget dig så pulsen kommer godt i vejret. Bevæg hoften godt samt ikke mindst, få strakt både for- og bagside af kroppen ud bagefter, mens musklerne stadig er varme. Husk også de lange stræk på siderne af kroppen, så du får løsnet godt op i dit bindevæv.

Har du styr på kosten, så der er godt med grøntsager (600 gram daglig) suppleret med lidt frugt, så skulle du være godt på vej. Du kan vælge at stimulere din fordøjelse ved at krydre din mad med krydderurter samt stærke krydderier, lidt eddike og bitre salater. De sidste tre er med til at øge frigørelsen af flere enzymer fra bugspytkirtlen samt at der kommer mere galde. Din egen galdesaft er kroppens bedste smøremiddel til tarmen.

Et andet godt trick kan være at spise figner og abrikoser samt supplere kosten med ekstra C-vitamin og magnesium – indtil der er hul igennem igen.

Både C-vitamin og magnesium kan tages i høje doser uden at skade, når bare du øger dosis trinvis og venter nogle timer mellem hver tablet, så du ikke får en eksplosiv effekt. Øvre grænse for begge tilskud er ved diarré, hvilket nogle gange kan være en ønsket effekt…

Vælger du C-vitaminet, så tag gerne en syreneutral variant, da den ikke skaber så meget uro i mavesækken.

Vores tyktarmen har til opgave at suge det sidste vand ud af afføringen og har den god tid til det, bliver resultatet ofte en træg mave samt et ubehageligt toiletbesøg, når trangen endelig melder sig.
At tarmen bliver langsom, kan godt skyldes omlægning til en sundere kost og dermed flere fibre. Fibre som egentlig skulle gøre det hele mere smidigt, men som i starten kan give den modsatte effekt. Her skal man ikke bare give op, men nærmere bevæge sig mere – få gang i noget dybere vejrtrækning som stimulerer mellemgulvet til at massere tarmen – og sikre sig at der mærkes efter når trangen melder sig.

Figner, abrikoser m.m. kan virke smørende på tarmen

Fresh ripe figs on a wooden background

En vedvarende rygsmerte kan også være årsagen til at tyktarmen sætter farten ned. At afføringen så bliver liggende længere i tarmen, gør den mere knoldet og dermed bare problemet værre, så det der førhen bare var en ”murren” i lænden er nu blevet til en konkret dump smerte. Tarm og ryg påvirker nemlig hinanden via nervesystemet. Smerte fra den ene vil bede om ro hos den anden.

Slås du med vedvarende forstoppelse, som bare ikke vil løse sig, så få gerne en kropsterapeut til at se på dig. Få dem til at løsne dine muskler samt frigøre dine led, så en mulig muskelspænding i ryggen kan slippe. Lændesmerter kan nemlig også opstå af fx stramme og ømme psoasmuskler (mærkes især som en øm lænd) og disse kan være lidt svære at få strakt ud, om man ikke ved hvordan.

For nogle af mine klienter, har det gjort en forskel at begrænse drikkevarerne under måltidet, for andre at spise surt til som fx syltede agurker, asier osv. En tredie klient kom i mål ved at undlade sine mellemmåltider, hvilket skabte den nødvendige ro i maven.

Af andre gamle, men effektive råd så er der især husk at tygge maden grundigt, så den blandes godt med spyt. Fokuser på at spise mens du gør det, nyd duften og smagen, evt. med et glas øl til – det stimulerer appetitten samt sætter gang i fordøjelsessafterne.

Her gælder dog ikke “jo flere – jo bedre” 🙂

 

 

 

Har du mistanke til at der er noget helt galt, eller at du kan se blod i din afføring, så søg hjælp hos egen læge inden du afprøver noget af ovenstående.

En øl til maden, kan for nogle være den letteste vej i mål

Czech tapped black beer

Skriv dit søge ord og tryk Enter for at søge